Incoterms
W RRAS dobrze znamy Incoterms i wiemy, jak je stosować, aby zapewnić naszym klientom optymalne rozwiązania w zakresie międzynarodowych przewozów. Nasi eksperci zawsze doradzą, który z Incoterms będzie najlepszy dla Twojego biznesu i pomogą w jego stosowaniu. Dzięki temu unikniesz problemów związanych z formalnościami celnymi i ubezpieczeniami, a przede wszystkim zminimalizujesz ryzyko błędów i kosztów. Stosowanie Incoterms jest niezbędne w handlu międzynarodowym, a my jako profesjonaliści w dziedzinie spedycji i logistyki, jesteśmy gotowi pomóc Ci w każdym etapie transakcji, zapewniając Ci pełną ochronę i bezpieczeństwo.
Skontaktuj się z nami, a nasi eksperci odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i pomogą Ci wybrać odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.
EXW - Ex Works
Reguła ta oznacza minimum obowiązków po stronie sprzedającego i maksimum po stronie kupującego. Kupujący pokrywa praktycznie wszystkie koszty oraz organizuje transport. Ryzyko przekazane jest w momencie udostępnienia towaru kupującemu na terenie magazynu sprzedającego.
- postawienie towaru w uzgodnionym miejscu i czasie do dyspozycji kupującego,
- sporządzenie i wysłanie faktury handlowej,
- zawiadomienie kupującego, gdzie i kiedy towar zostanie postawiony do jego dyspozycji,
- kontrola jakościowa, mierzenie, ważenie, liczenie,
- opakowanie towaru i jego znakowanie.
- przyjęcie towaru, kiedy zostanie on dostarczony przez sprzedającego (w określonym miejscu oraz dniu),
- ryzyko utraty lub zniszczenia towaru oraz dodatkowe koszty występujące po dostarczeniu towaru przez sprzedającego,
- zakup towaru,
- załatwienie licencji i formalności celnych w kraju eksportu, importu oraz tranzytu,
- dodatkowe koszty związane z nieodebraniem towaru,
- koszty za cła, podatki i inne opłaty.
FCA - Free Carrier
Sprzedający dostarcza gotowe towary pierwszemu przewoźnikowi, wskazanemu przez kupującego w oznaczonym miejscu, ponosi on również koszt dostarczenia towarów we wskazane miejsce. Towary są po odprawie celnej. Ryzyko przekazane jest w momencie przekazania towaru wskazanemu przewoźnikowi.
- koszty dostarczenia towaru przewoźnikowi wyznaczonemu przez kupującego,
- koszty sporządzenia i wysłania faktury handlowej,
- koszty uzyskania licencji eksportowej, upoważnień, koszty podatku, cła i innych oficjalnych opłat związanych z eksportem,
- koszty zawiadomienia kupującego, że towary zostały dostarczone przewoźnikowi lub nieprzyjęte przez niego w uzgodnionym czasie,
- koszty dostarczenia dokumentu świadczącego o dostawie towaru,
- koszty kontroli jakościowej, mierzenia, ważenia, liczenia,
- koszty opakowania i jego znakowania wymagane do przewozu.
- zakup towaru,
- załadunek w porcie docelowym i wyładunek w porcie macierzystym,
- fracht,
- zawiadomienie sprzedającego o dacie i miejscu, w którym towar ma być dostarczony przewoźnikowi,
- koszty od momentu postawienia towaru do dyspozycji przewoźnika (koszty cła, podatku, koszty formalności celnych, ubezpieczenie i inne opłaty),
- koszty wynikające z niewyznaczenia przewoźnika, nieprzyjęcia towaru przez przewoźnika,
- koszty kontroli przedwysyłkowej towaru,
- koszty uzyskania potrzebnych dokumentów przy imporcie lub tranzycie towaru.
CPT - Carriage Paid To
Sprzedający dostarcza towary do wskazanego przewoźnika i ponosi koszt transportu do określonego miejsca przeznaczenia. Kupujący ponosi koszty pojawiające się po dostarczeniu towarów do określonego miejsca przeznaczenia. Ryzyko jednak przechodzi na kupującego w momencie przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi.
- dostarczenie towaru przewoźnikowi,
- sporządzenie i wysłanie faktury handlowej,
- uzyskanie licencji eksportowej, upoważnień,
- koszty podatku, cła oraz inne opłaty związane z eksportem, koszty eksportowych formalności celnych,
- zawiadomienie kupującego o dostarczeniu i powierzeniu towaru przewoźnikowi,
- zawarcie umowy przewozu, frachtu, załadunku towaru, a także opłaty za rozładunek w miejscu przeznaczenia,
- dostarczenie dokumentu transportowego,
- kontrola jakościowa, mierzenie, ważenie, liczenie,
- koszty opakowania i jego znakowania niezbędnego do przewozu.
- zakup towaru,
- zawiadomienie sprzedającego o terminie wysyłki towaru i miejscu przeznaczenia,
- uzyskanie licencji importowej, upoważnień, formalności celnych,
- opłaty celne, podatki, inne opłaty związane z tranzytem i importem,
- kontrola przedwysyłkowa towaru,
- uzyskanie dokumentów potrzebnych przy imporcie lub tranzycie towaru.
CIP - Carriage Paid To
Towary uznaje się za dostarczone w momencie przekazania ich pierwszemu przewoźnikowi, natomiast cały transport i ubezpieczenie opłacane są przez sprzedawcę. W porównaniu do formuły CPT zakres obowiązków sprzedającego jest rozszerzony o obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia i pokrycia jego kosztów. Ryzyko przekazane jest w momencie, gdy towary zostaną przekazane pierwszemu przewoźnikowi.
- dostarczenie towaru przewoźnikowi,
- sporządzenie i wysłanie faktury handlowej,
- uzyskanie licencji eksportowej, upoważnień, koszty podatku, cła, inne opłaty związane z eksportem,
- zawarcie umowy przewozu towaru do miejsca przeznaczenia i ubezpieczenie,
- wyładunek w miejscu przeznaczenia,
- zawiadomienie kupującego o dostarczeniu towaru przewoźnikowi,
- dostarczenie dokumentu transportowego,
- koszty kontroli jakościowej, mierzenia, ważenia, liczenia,
- koszty opakowania i znakowania.
- zakup towaru,
- zawiadomienie sprzedającego o wymaganym terminie wysyłki towaru i miejscu przeznaczenia,
- uzyskanie licencji importowej, upoważnień, koszty formalności celnych,
- koszty związane z towarem od chwili dostarczenia go na statek, które nie są zawarte we frachcie,
- koszty kontroli przedwysyłkowej towaru,
- koszty uzyskania dokumentów potrzebnych kupującemu przy imporcie.
DPU - Delivered at Place Unloaded
Sprzedawca odpowiada za towar aż do czasu jego rozładunku i ponosi wszelkie ryzyko związane z eksportem towaru oraz dostarczeniem go do uzgodnionego miejsca docelowego. Sprzedawca dostarcza towar, a jednocześnie ryzyko i koszty przechodzą na kupującego. DPU jest jedyną regułą Incoterms, która wymaga od sprzedawcy rozładunku towaru w miejscu dostawy.
- dostawa towaru wraz z fakturą handlową zgodnie z umową sprzedaży i innymi powiązanymi dokumentami,
- rozładowanie towaru,
- udostępnienie kupującemu, na jego koszt, wszystkich dokumentów niezbędnych do przejęcia towaru,
- pakowanie i znakowanie towarów,
- informowanie kupującego o sprawach związanych z odbiorem towaru,
- rozładunek towaru w miejscu dostawy.
- przeprowadzenie i opłacenie odprawy importowej,
- informowanie o wszystkich wymogach bezpieczeństwa związanych z transportem, nazwą statku, punktem załadunku i możliwą datą dostawy w terminie uzgodnionym w umowie.
DAP - Delivered at Place
Sprzedawca pokrywa opłaty związane z dostarczeniem towaru do określonego miejsca docelowego z wyjątkiem opłat importowych i ponosi wszelkie ryzyko aż do momentu, w którym towar jest gotowy do rozładunku przez nabywcę.
- dostarcza fakturę handlową i inne wymagane dokumenty,
- dostarcza towary gotowe do rozładunku w wyznaczonym miejscu i we wskazanym terminie,
- ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie lub utratę towarów,
- zawiera umowę lub organizuje transport towarów we wskazanym miejscu na własny koszt,
- przeprowadza i pokrywa koszty wszystkich odpraw eksportowych i tranzytowych, pomaga kupującemu w odprawie importowej,
- waży towar, liczy, pakuje,
- dostarcza kupującemu dokumenty upoważniające go do przejęcia towaru,
- nie jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia.
- płaci cenę towaru zgodnie z umową sprzedaży,
- podejmuje dostawę towaru,
- akceptuje dokumenty dostarczone przez sprzedawcę (aby móc towar odebrać),
- przyjmuje odpowiedzialność za uszkodzenie lub utratę towarów od momentu ich dostarczenia,
- przeprowadza odprawę importową, pokrywa jej koszt, a także pomaga sprzedawcy w odprawie eksportowej,
- informuje sprzedawcę o wyznaczonym porcie / miejscu dostawy, rodzajach środków transportu i dacie dostawy,
- nie jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia, ale musi dostarczyć informacje w tym celu na żądanie sprzedającego.
DDP - Delivered Duty Paid
Reguła ta oznacza najszerszą odpowiedzialność sprzedającego. Określa warunki dostawy, w przypadku których wszystkie koszty i całe ryzyko związane z dostawą towarów jest ponoszone przez sprzedawcę. Sprzedawca opłaca również wszystkie cła i podatki, włącznie z tymi które powstają w kraju odbiorcy.
- dostarcza towar oraz wszelkie potrzebne dokumenty do uzgodnionego przez obie strony miejsca docelowego w wyznaczonym terminie,
- odpowiednio pakuje i oznakowuje towar,
- przekazuje kupującemu wszelkie informacje/dokumenty wymagane do umożliwienia kupującemu odbioru towarów.
- odbiera towar,
- nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia, jednak musi przekazać sprzedawcy informacje potrzebne do uzyskania ubezpieczenia,
- jest zobowiązany pomóc sprzedającemu w pozyskaniu dokumentacji związanej z importem, eksportem, tranzytem,
- jeśli obie strony ustalą, że kupujący jest zobowiązany do wyznaczenia czasu i miejsca dostawy, to musi z odpowiednim wyprzedzeniem zawiadomić o tym sprzedającego.
FAS - Free Alongside Ship
Odpowiedzialność za dostawę sprzedającego kończy się w momencie dostarczenia towarów do burty statku w oznaczonym porcie nadania. Sprzedający odpowiada za dopełnienie formalności związanych z wywozem. Od tego momentu wszelkie koszty oraz ryzyko związane z towarem zostaje przeniesione na kupującego. Termin może być używany wyłącznie w odniesieniu do transportu morskiego.
- dostarcza towar wraz z fakturą handlową zgodnie z umową sprzedaży i innymi powiązanymi dokumentami,
- dostarcza towary wzdłuż burty statku zgodnie z podanym wcześniej terminem i we wskazanym przez kupującego porcie,
- informuje kupującego o dostarczeniu towarów,
- na swój koszt dostarcza dokument potwierdzający dostarczenie towaru kupującemu,
- udziela pomocy kupującemu, ryzyko i koszt, w uzyskaniu dokumentów niezbędnych przy imporcie tranzycie,
- opakowanie i oznakowanie towarów,
- przestrzega wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem aż do dostawy towarów kupującemu.
- zawiera umowę przewozu z określonego portu statku,
- udziela pomocy sprzedającemu, ryzyko i koszt, w uzyskaniu dokumentów niezbędnych przy eksporcie,
- musi powiadomić sprzedawcę o wszelkich wymogach bezpieczeństwa związanych z transportem, nazwą statku, punktem załadunku i ewentualnym terminie dostawy w uzgodnionym w umowie terminie.
FOB - Free On Board
Odpowiedzialność za dostawę sprzedającego kończy się w momencie przekroczenia burty statku przez towar. Do tego momentu sprzedający ponosi też wszystkie koszty załadunku i ryzyko. Sprzedający musi dopełnić formalności związane z wywozem. Termin może być używany wyłącznie w odniesieniu do transportu morskiego. Jeżeli nie chodzi o transport morski, strony powinny stosować FCA.
- dostarcza towar i fakturę,
- umożliwia i pomaga w uzyskaniu dokumentu przewozowego,
- wyznacza osobę odpowiedzialną za załadunek towaru do pojazdu nabywcy towaru,
- odpowiada za przygotowanie towaru do załadunku,
- dostosowuje towar na eksport oraz ponosi ryzyko i koszty, które się z tym wiążą.
- formalności związane z importem towarów oraz ich transportem,
- ryzyko związane z utratą lub uszkodzeniem towaru,
- zawarcie umowy o przewóz,
- formalności tranzytowe i dostosowanie towaru do importu,
- zlecanie transportu,
- przyjęcie dostawy towaru w uzgodnionym wcześniej w umowie miejscu.
CFR - Cost and Freight
Dostawa zostaje uznana za zrealizowaną w momencie załadunku towaru na statek przewoźnika wskazanego przez sprzedającego. Sprzedający ponosi koszt dostawy i frachtu do wskazanego miejsca, ryzyko powiązane z utratą lub uszkodzeniem, jak również koszty dodatkowe pojawiające się po chwili dostawy przeniesione są ze sprzedającego na kupującego. Sprzedający musi dopełnić formalności związane z wywozem. Termin może być używany wyłącznie w odniesieniu do transportu morskiego.
- załadunku w miejscu rozpoczęcia transportu,
- opłat celnych w kraju, w którym rozpoczyna się transport,
- transportu towarów do portu,
- opłat portowych w porcie rozpoczęcia transportu,
- podatku w kraju wytworzenia produktu,
- opakowania towaru,
- kontroli jakości towaru, zważenia, zmierzenia i liczenia towaru,
- dostarczenia dokumentu transportowego wystawionego na docelowy port przeznaczenia towaru oraz jego kopii elektronicznej,
- ryzyko do momentu przekroczenia przez towar burty statku.
- opłat w porcie macierzystym,
- ubezpieczenia podczas transportu,
- transportu od portu macierzystego do siedziby,
- rozładunku w porcie macierzystym,
- opłat celnych w kraju docelowym,
- podatków w kraju docelowym,
- zawiadomienia sprzedającego o wymaganym terminie wysyłki towaru oraz porcie przeznaczenia,
- uzyskania licencji importowej niezbędnej do transakcji oraz koszty działań celno-importowych,
- kontroli przedwysyłkowej towaru o ile nie jest ona wymagana w kraju rozpoczęcia transportu.
CIF - Cost Insurance and Freight
Dostawa zostaje uznana za zrealizowaną w momencie załadunku towaru na statek. Sprzedający ponosi koszty dostawy i frachtu do wskazanego miejsca przeznaczenia. Ryzyko utraty i uszkodzenia tak samo jak w CFR. Sprzedający jest odpowiedzialny również za zawarcie umowy i opłacenie kosztu ubezpieczenia towaru od ryzyka utraty/uszkodzenia na rzecz kupującego. Sprzedający musi dopełnić formalności związane z wywozem. Termin może być używany wyłącznie w odniesieniu do transportu morskiego.
- jest zobowiązany zawrzeć umowę przewozu towarów do oznaczonego portu przewozu na swój koszt,
- zawiera i opłaca koszty umowy frachtowej,
- odpowiada za załadunek towarów na statek,
- jest zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia i dostarczenie jej do kupującego,
- jest odpowiedzialny za dokonanie odprawy eksportowej i poniesienie związanych z tym kosztów.
- jest odpowiedzialny za uszkodzenie towaru oraz kradzież, po tym jak towar zostanie załadowany na statek
- zobowiązany do poniesienia kosztów wymaganych przy uzyskaniu świadectwa pochodzenia, dokumentów konsularnych oraz importowych opłat celnych,
- informuje sprzedawcę o wyznaczonym porcie, nazwie statku i terminie dostawy,
- organizuje odprawę importową i ponosi związane z tym koszty,
- pozyskuje dokumenty lub przekazy elektroniczne, potrzebne kupującemu przy imporcie lub tranzycie towaru.
Formularz kontaktowy
Skontaktuj się z nami już dziś, a nasi specjaliści pomogą Ci w organizacji transportu Twojego ładunku.