Oszczędności czasu i kosztów operacyjnych przy jednoczesnym efektywnym łańcuchu dostaw? Tak działa cross trades – przewóz towarów między dwoma krajami bez udziału państwa, w którym zarejestrowany jest przewoźnik. W jaki sposób rewolucjonizuje międzynarodową logistykę? Jak działa i czym różni się od tradycyjnego kabotażu? Jakie wyzwania musi pokonać operator logistyczny celem zapewnienia bezpieczeństwa cross tradingu? Poznaj te i inne zagadnienia w poniższym artykule!
Cross trades – czym są i jakie korzyści zapewniają globalnej logistyce?
Przewozy typu cross trades to międzynarodowe transporty towarów realizowane między dwoma krajami bez fizycznego udziału państwa, z którego pochodzi firma przewozowa. Można to unaocznić następującym przykładem. Polski eksporter zamawia transport ładunku z Chin do USA, mimo że towar nie przechodzi przez Polskę. Takie rozwiązanie jest kluczowe dla międzynarodowej logistyki, ponieważ umożliwia zachowanie ciągłości łańcuchów dostaw.
Oczywiście samo bezpieczne dostarczenie produktów do klienta nie jest jedyną zaletą transportu cross trade. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Taki przewóz ma co najmniej 3 zalety:
- Redukcja kosztów przez eliminację zbędnych przewoźników i skrócenie czasu dostawy.
- Optymalizacja procesów logistycznych w tym magazynowania i obsługi celnej.
- Minimalizowanie śladu węglowego.
Poza tym jedną z najważniejszych korzyści z zastosowanie cross tradingu jest uniwersalność branży. Można go zastosować w handlu elektroniką, motoryzacją, przemyśle ciężkim czy FMCG.
Jak w praktyce działa transport cross trades?
Proces bazuje na 5. kluczowych etapach, a ich koordynacja wymaga zaangażowania dostawcy, odbiorcy i operatora logistycznego. RRAS w tym przypadku obejmuje rolę koordynatora między nadawcą a odbiorcą i realizuje przewóz. Pokrótce wygląda on następująco:
- Złożenie zamówienia na dostawę towaru.
- Dobór optymalnej trasy i środka transportu.
- Organizacja formalności celnych dopasowanych do relacji handlowych między krajami.
- Monitorowanie ładunku w czasie rzeczywistym.
- Dostawa towaru i finalizacja transakcji.
Producent i odbiorca towarów nie są obciążeni tak wielką odpowiedzialnością za przeprowadzenie cross trades. Największy udział w koordynacji całego procesu przypada operatorowi logistycznemu. To on bierze na siebie ciężar przeprowadzenia przewozu międzykrajowego zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego i regulacjami prawnymi. A to wymaga od niego ogromnej wiedzy oraz posiadania odpowiednich instrumentów logistycznych.
Czym cross trading różni się od kabotażu?
Na pozór wszystkie te czynności przypominają przewóz kabotażowy. Jednak istnieją między nimi znaczne różnice. Oba sposoby transportu różni skala i obowiązujące przepisy. Crossing trades zawsze odnosi się do tras międzynarodowych, natomiast kabotaż odbywa się na obszarze jednego państwa. Druga różnica to regulacje prawne. Przewozy typu cross trade nie są tak mocno obwarowane przepisami, co sprzyja elastycznym rozwiązaniom logistycznym. Firmy mogą bazować na umowach międzynardowych obowiązujących 2 lub więcej krajów, przez które realizowany jest przewóz. Kabotaż natomiast nie pozostawia tak wiele miejsca na elastyczność. Wiele krajów wprowadza regulacje dotyczące ilości przewozów kabotażowych w danym okresie. Celem jest oczywiście ochrona rodzimych firm przed wpływem międzynarodowej konkurencji.
Regulacje prawne i wyzwania stawiane cross trades
Chociaż przewozy cross trade bazują na łagodniejszych obostrzeniach niż kabotaż. Jednak one również podlegają pewnym ograniczeniom. Tego rodzaju operacje wymagają uwzględnienia licznych przepisów i konwencji międzynarodowych (m.in. CMR w transporcie drogowym czy konwencji morskich w przewozach oceanicznych). Ważne jest też ustalenie zakresu odpowiedzialności w przypadku szkód oraz opóźnień w realizacji dostaw.
Istnieją pewne procedury, które umożliwiają uniknięcie dodatkowych komplikacji. Cross trades można zorganizować z należytą uwagę w przygotowaniu dokumentacji przewozowej i celnej. W polityce firm zajmujących się handlem międzynarodowym istnieją też tzw. dokumenty neutralne. Pozwalają zachować poufność danych kontrahentów i ochronić pozostałe informacje poufne.
Jest jeszcze jeden obszar związany z wyzwaniami – sankcje i embarga międzynarodowe. Aby nie narazić się na działania niezgodne z obowiązującym prawem, operator logistyczny wykonuje analizę kontrahentów. We współpracy z urzędami celnymi może przeprowadzić badanie legalności konkretnej operacji. W niektórych przypadkach może okazać sie konieczne wystąpienie o dodatkowe licencje. Wszystkie te działania nakładają na operatora logistycznego ogromną odpowiedzialność. Jego rzetelne podejście do organizacji cross tradingu przekłada się na zadowolenie klienta.
Przewozy cross trade a bezpieczeństwo procesu
Dlaczego cross trades nie obniża poziomu bezpieczeństwa realizowanej operacji logistycznej? Znajdą się osoby twierdzące, że zarządzanie towarem na odległość bez jego wcześniejszego sprawdzenia „na własne oczy” jest ryzykowne. Byłoby tak, gdyby nie uwzględnić procedur i zasad działania w przewozach cross trade.
Rozległa sieć współpracowników połączona z natychmiastowym działaniem w obliczu zmian zapewnia spokój kontrahentom. Dla zminimalizowania ewentualnego ryzyka wykorzystuje się również ubezpieczenie cargo ładunków oraz tworzy szczegółowe umowy handlowe. Jasno określają zakres odpowiedzialności każdej ze stron zaangażowanej w transakcję. Profesjonalnie zorganizowany cross trades pozwala na większą kontrolę całego łańcucha dostaw, przyspieszając jednocześnie dotarcie produktów na docelowe rynki.
Wybierz transport cross trade z RRAS!
Zaufaj ekspertom w logistyce międzynarodowej i zoptymalizuj swoje przewozy cross trade z RRAS! Oferujemy kompleksową obsługę transportu między krajami trzecimi, minimalizując koszty i jednocześnie skracając czas dostawy. Dbamy o pełną zgodność z regulacjami międzynarodowymi. Dzięki naszej globalnej sieci partnerów i nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym Twój ładunek dotrze na miejsce bezpiecznie i zgodnie z budżetem!
Skontaktuj się z naszymi przedstawicielami i dowiedz się, jak możemy usprawnić Twój transport cross trade!