Transport drogowy i morski to popularne sposoby przemieszczania ładunków na mniejsze i większe odległości. Ze względu na rodzaj ładunku rozróżnia się transport całopojazdowy i drobnicowy. Poznaj jego charakterystykę przewozu LCL, by przekonać się, kiedy warto skorzystać z możliwości, jakie dają przesyłki drobnicowe.
Co to jest drobnica?
W logistyce drobnicą nazywa się przesyłki o małym gabarycie. Towary te mogą być różnego rodzaju produktami lub wyrobami. Zróżnicowanie ich wielkości i kształtów sprawia, że przewóz drobnicowy wymaga strategicznego planowania trasy oraz układania i porządkowania towarów w przestrzeni ładunkowej pojazdu.
Ładunki przewożone są w opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych i nie są dzielone w trakcie transportu. Najczęściej umieszcza się je w oznakowanych kartonach, skrzyniach, w workach, koszach lub butlach. Ładunki łączy się w jedną przesyłkę, czyli jednostkuje. Polega to na gromadzeniu drobnicy na palecie lub w kontenerze w ładunki zbiorowe. Jest to sposób na optymalne ułożenie towarów w naczepie i pomaga ograniczyć ryzyko ich uszkodzenia.
Czym charakteryzuje się transport drobnicowy?
Przewóz towarów drobnicowych LCL (Less than Container Load) charakteryzuje się dużą liczbą nadawców i odbiorców, którzy korzystają z tej samej przestrzeni ładunkowej. Każdy nadawca zajmuje jedynie część tej przestrzeni. W odróżnieniu od transportu całopojazdowego, w jednym samochodzie transportowym przewożone są ładunki od różnych klientów. Oznacza to także, że wysyłane są one do wielu miejsc znajdujących się na trasie przejazdu. W efekcie na poszczególnych etapach przewozu mają miejsce postoje i przeładunki, co wpływa na przedłużenie czasu dostawy.
Spedycja drobnicowa – wyzwania i ryzyka
W przypadku drobnicy transport odbywa się w warunkach generujących spore ryzyko uszkodzenia paczek i towarów. Wynika to z dużego zróżnicowania wielkości, gabarytów i rodzajów towarów oraz ich opakowań. Nie bez znaczenia jest też konieczność dokonywania przeładunków na trasie. Dlatego, aby uniknąć takich sytuacji, przestrzeń ładunkową pojazdu należy optymalnie zagospodarować z uwzględnieniem masy, kształtu i rozmiaru ładunków. W ten sposób można zmniejszyć prawdopodobieństwo pęknięcia, rozerwania lub zgniecenia opakowań oraz towarów znajdujących się w sąsiedztwie dużych lub ciężkich przesyłek.
W celu zapewnienia sprawnego transportu drobnicy w Polsce należy starannie zaplanować przebieg trasy, by zoptymalizować czas jej trwania i ustalić kolejność następujących po sobie postojów. Trzeba też ułożyć towar tak, by sukcesywnie opróżniać pojazd bez konieczności przeładowania go w poszukiwaniu danej paczki. Nowoczesne systemy stosowane w czasie transportu przesyłek ułatwiają zadanie osobom zaangażowanym w przemieszczanie ładunków na różnych etapach tego procesu – przewoźnikom, spedytorom oraz nadawcom i odbiorcom.
Rola opakowań w transporcie drobnicy
Transport drobnicowy jest dość czasochłonny w realizacji. Z uwagi na dużą różnorodność artykułów przewożonych w jednym transporcie i częsty przeładunek, transportowane towary są narażone na uszkodzenie zanim dotrą na miejsce. Istotna jest tu rola opakowań, które nie tylko pomagają zabezpieczyć ładunki przed zgubieniem i uszkodzeniem w transporcie, ale też chronią je przed niekorzystnymi warunkami takimi jak ekstremalne temperatury lub wilgoć. Opakowania ułatwiają także segregowanie i magazynowanieprzesyłek drobnicowych. Dzięki nim załadunek, przeładunek i rozładunek mogą przebiegać szybko i sprawnie.
Różnego rodzaju etykiety i oznaczenia znajdujące się na opakowaniach zbiorczych i detalicznych ułatwiają identyfikację przesyłki: rodzaju towaru oraz nadawcy i odbiorcy. Napisy i piktogramy mogą ostrzegać przed niebezpieczną substancją znajdującą się wewnątrz, informować o optymalnych warunkach przechowywania lub o specyficznym sposobie obchodzenia się z daną przesyłką (np. informujące o tym, gdzie znajduje się góra paczki, jak należy ją przemieszczać, ostrzeżenie przed rzucaniem itd.).
Drobnica krajowa i drobnica w transporcie międzynarodowym
Pod względem obszaru działania rozróżnia się transport drobnicowy krajowy i międzynarodowy.
Charakterystyka drobnicy krajowej
Drobnica krajowa w spedycji najczęściej przesyłana jest na zlecenie małych i średnich przedsiębiorców. Transport ładunku drobnicowego pozwala na bieżąco uzupełniać asortyment sklepów. Dzięki temu możliwe jest zachowanie ciągłości pracy przedsiębiorstw z różnych sektorów. W takim transporcie doskonale sprawdzają się nowoczesne rozwiązania takie jak aplikacje do śledzenia przesyłek i dostęp online do dokumentów.
Przewóz drobnicy między państwami
Transport międzynarodowy drobnicy odbywa się na dłuższych trasach. Podobnie jak w przypadku przewozu krajowego, ładunki są łączone w większe pakiety. Przesyłki gromadzone są w jednym miejscu (punkcie nadania) lub dodawane na trasie przemieszczania się pojazdu.
Transport drobnicowy morski
Drobnica morska to z kolei transport morski towarów z innych państw. Jest on tańszy nie tylko od transportu lotniczego, ale też od transportu morskiego pełnokontenerowego, ponieważ przestrzeń ładunkową dzieli się z innymi importerami. Taki transport charakteryzuje się dość długim czasem oczekiwania na przesyłkę, co wynika ze znacznej odległości do pokonania oraz specyfiki stosowanego środka transportu.
Z morskiego transportu drobnicy często korzystają przedsiębiorstwa mające kontrahentów np. w Chinach. Sprowadzany stamtąd towar, który nie wypełnia całych kontenerów jest łączony z zamówieniami innych odbiorców. Następnie jest on pakowany na palety, do kartonów, skrzyń, bel lub worków. Ładunki wysyłane przez różnych nadawców są transportowane jako ładunek zbiorowy. W takiej formie przemieszczane są one drogą morską z miejsca nadania do portu docelowego.
Przewóz przesyłek drobnicowych to jedno z najważniejszych zadań w spedycji. Produkty są transportowane drogą lądową lub morską do różnych punktów docelowych. Ten rodzaj transportu charakteryzuje się obecnością licznych nadawców i odbiorców, niewielką masą i gabarytami przesyłek, a także zróżnicowanymi formatami i typami opakowań.