Globalna logistyka w dużej mierze opiera się na morskim transporcie kontenerowym. Zastosowanie standaryzowanych wymiarów sprawia, że przewóz dóbr stał się tańszy, szybszy i bardziej ekonomiczny. RRAS specjalizuje się w przewozie kontenerów i transporcie morskim – bez względu na odległość i cel. Poznaj szczegóły na temat kontenerów morskich, ich wymiarów i znaczenia w nowoczesnej logistyce!
Rodzaje kontenerów morskich i ich wymiary
Normy ISO standaryzują kontenery morskie pod względem ich wymiarów i konstrukcji. Morski przesył kontenerów wykorzystuje zwłaszcza dwa warianty – 20-stopniopniowe i 40-stopniowe. Dzięki ujednoliceniu wielkości mogą być one transportowane między różnymi środkami transportu — statkami, ciężarówkami i pociągami — bez konieczności rozładowywania i ponownego pakowania towarów. Poniżej opisujemy kontenery morski, wymiary i cechy szczególne.
Kontener 20-stopowy (20′ DV – Dry Van)
To powszechnie znane kontenery transportowe, tzw. dwudziestki. Są to standardowe typy przeznaczone do przewozu towarów suchych – drogą morską i lądową. Wymiary kontenera 20-stopowego są ujednolicone i najczęściej przedstawiają się następująco:
- Długość zew. i wew. – 6,058m/5,900m
- Szerokość zew./wew. – 2,438m/2,352m.
- Wysokość zew./wew. – 2,591m/2,393m.
Pojemność wewnętrzna tego typu kontenera morskiego to ok. 33m3, a maksymalna ładowność sięga 30 ton.
Kontener 40-stopowy (40′ DV – Dry Van)
„Czterdziestka” to kontener transportowy dwukrotnie dłuższy niż 20-stopniowy. Jest to standardowy wybór dla transportu dużych i lekkich ładunków, takich jak meble czy tekstylia. Wymiary kontenerów morskich 40’ w transporcie wynoszą:
- Długość zew./wew. – 12,192m/12,032m.
- Szerokość zew./wew. – 2,438m/2,352m.
- Wysokość zew./wew. – 2,591m/2,393m.
W przypadku „czterdziestki” maksymalna ładowność to 28 800kg. Jednak jego pojemność jest zdecydowanie większa i sięga 67,7m3.
Kontener High Cube (40′ HC)
Ten kontener jest rozszerzoną wersja „czterdziestki”. Różni się zwłaszcza podwyższoną konstrukcją, co pozwala na umieszczenie w nim dodatkowego ładunku. High Cube jest często wybierany do przewozu towarów gabarytowych lub takich, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach. Jego wymiary zewnętrzne i wewnętrzne są następujące:
- Długość zew./wew. – 12,192m/12,032m.
- Szerokość zew./wew. – 2,438m/2,352m.
- Wysokość zew./wew. – 2,896m/2,698m.
Kontener morski High Cube ma pojemność do 76,3m3. Sprawdza się więc do większych ładunków takich jak maszyny, które bez demontażu elementów nie zmieściłyby się do standardowego wariantu 40’.
Kontenery morskie specjalistyczne
Transport kontenerowy, oprócz ww. wariantów, wykorzystuje też niestandardowe typy niezbędne do realizacji przewozów. Różnią się one od 20’ i 40’ konstrukcja, dodatkowymi funkcjami i, co za tym idzie, również zastosowaniem:
- Reefer, czyli kontener chłodniczy. Używany do transportu towarów wymagających kontrolowanej temperatury, takich jak żywność, leki. Kontenery Reefer mogą utrzymywać temperaturę wewnętrzną od -25°C do +25°C.
- Flat Rack. Kontenery bez ścian bocznych i dachu, idealne do transportu ponadgabarytowych ładunków, takich jak ciężkie maszyny lub konstrukcje stalowe.
- Open Top. Kontenery z otwartym dachem pozwalające na załadunek towarów, których nie można załadować przez drzwi, takich jak długie rury czy drewno.
Cennik transportu morskiego kontenerem
Przyjrzymy się teraz kosztom, jakie generuje transport kontenerów. Cennik zależy od kilku czynników, takich jak długość trasy, typ kontenera, sezonowość, dostępność statków czy opłaty celne i portowe. Jak prezentuje się to w liczbach?
Cena za transport kontenera jest zależna zwłaszcza od trasy. Na przykład, transport kontenera z Chin do Europy, która jest jedną z najbardziej ruchliwych na świecie, może kosztować od 2000 do 4000 USD za 20-stopowy kontener. Jeśli mowa o wyborze wariantu kontenera, najtańsze są oczywiście standardowe wersje 20’ i 40’. Za wykorzystanie typu reefer należy zapłacić nawet o 50% więcej, ze względu na konieczność stałego zasilania go dla uzyskania wymaganej temperatury. Oprócz tego należy wziąć pod uwagę sezonowość (przed świętami cena może wzrosnąć nawet o 20%) oraz przeładunek kontenera w porcie.
Zabezpieczenie kontenera morskiego do transportu
Gdy mowa o przesyle kontenerów morskich, musimy wspomnieć też o sposobach ochrony. Zabezpieczenie kontenera morskiego obejmuje nie tylko samą jego konstrukcję, ale przede wszystkim zawartość. Cały system gwarantujący bezpieczeństwo zawiera w sobie wiele zabezpieczeń konstrukcyjnych i dodatkowych akcesoriów:
- Blokowanie ładunku wewnątrz kontenera przy pomocy blokad, pasów mocujących, siatek oraz poduszek powietrznych.
- Ochrona przed warunkami atmosferycznymi obejmują uszczelnienia kontenera, systemy wentylacyjne oraz folie termiczne i materiały absorbujące wilgoć.
- Plomby zabezpieczające chronią przed nieautoryzowanym dostępem i gwarantują zgodność zawartości z listem przewozowym.
Oprócz tego kontenery portowe stosowane w transporcie są konstruowane z myślą o wysokiej wytrzymałości. Zgodność z normami ISO sprzyja bezpieczeństwu ładunków i ich stabilnemu położeniu na pokładzie.
Transport kontenerów drogą lądową
Transport morski kontenerami ma to do siebie, że wymaga również przewozu kontenerów drogą lądową. Po zakończeniu rejsu każdy kontener musi zostać przetransportowany do miejsca docelowego, w czym największą rolę odgrywają ciągniki siodłowe oraz pociągi.
Przewóz kontenerów transportem drogowym realizuje się na naczepach podkontenerowych. Mieszczą się na nich kontenery 20’ i 40’. Każde podwozie jest wyposażone w systemy blokujące, które sprzyjają bezpiecznemu umocowaniu kontenera do platformy. Nawet przy wysokich prędkościach czy nagłemu hamowaniu ładunek jest bezpieczny i stabilny. Przed realizacją przewozu kontenerów morskich drogami publicznymi należy uwzględnić też ograniczenia wagowe. W Polsce ciężarówki przewożące kontenery muszą spełniać normy dotyczące nacisku na oś i maksymalnej ładowności pojazdu. W przypadku przewozu kontenerów morskich ciężarówkami mówimy o transporcie intermodalnym, którego maksymalne DMC wynosi 44 tony.
Warto wspomnieć, że przewóz kontenerów morskich drogą lądową odbywa się też liniami kolejowymi. Na całym świecie istnieje kilka korytarzy kolejowych, które umożliwiają sprawny transport międzynarodowy intermodalny. Jedną z nich jest TEN-T, czyli trasa obejmująca ponad 30 krajów europejskich. Dwa główne korytarze (Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne-Bałtyk) przebiegają również przez Polskę.
Profesjonalny partner w transporcie morskim
Specjalizujemy się w kompleksowej obsłudze transportu kontenerowego, oferując nie tylko transport drogą morską, ale także pełne wsparcie w zakresie transportu lądowego i zabezpieczenia kontenerów. Nasze doświadczenie w branży oraz elastyczne podejście do potrzeb klienta gwarantują bezpieczny i terminowy transport Twoich towarów.
Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak możemy wspomóc Twoją firmę w rozwoju na rynku międzynarodowym. Zaufaj profesjonalistom z RRAS z Gdańska – Twojemu partnerowi w globalnej logistyce!