Artykuły

Koszty i opłaty w transporcie morskim – ile kosztuje transport ładunku droga morską?

28 kwietnia 2025

Niski koszt transportu morskiego jest cechą, którą szczególnie doceniają osoby realizujące zamówienia od zagranicznych kontrahentów oraz eksporterzy. Jak kształtuje się cena usługi i jak wyglądają opłaty we frachcie morskim? Zobacz, z jakiego powodu przewóz statkiem jest doskonałą alternatywą dla innych środków transportu!

Transport morski – koszty i ich uzasadnienie

Niskie koszty operacyjne frachtu morskiego przekładają się na przystępne ceny tego rodzaju transportu. Wynika to z faktu, iż w transporcie statkiem możliwe jest przewożenie dużych ilości ładunku jednocześnie, co zmniejsza koszty jednostkowe. Z drugiej strony transport wodny jest złożonym i wymagającym przedsięwzięciem. Czas trwania dostawy, pokonywany dystans oraz wysoki poziom bezpieczeństwa to ważne czynniki, które mają istotny wpływ na sposób ustalania ceny usługi. 

Koszty w transporcie morskim podlegają kompleksowej wycenie na podstawie informacji dotyczących dostawy. Na ostateczną cenę usługi transportu morskiego składa się wiele elementów. Do najważniejszych z nich należą:

  • odległość i trasa, jaką pokonuje statek towarowy,
  • termin i czas transportu,
  • rodzaj, masa, gabaryt i ilość ładunku,
  • typ środka transportu,
  • ubezpieczenie towaru,
  • opłaty celno-skarbowe,
  • opłaty związane z korzystaniem z infrastruktury portowej.

Wszystkie wydatki ponoszone w czasie transportu mają na celu pokrycie kosztów kompleksowej obsługi ładunku. Dokładne kalkulacje pozwalają na oszacowanie całkowitego kosztu. Jest to niezbędne do ustalenia stopnia opłacalności całego przedsięwzięcia, zwłaszcza gdy import jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej.

Cenniki i regulaminy opłat

Na stronach internetowych armatorów można znaleźć szacunkową wysokość opłaty za przewóz towarów drogą morską. Z uwagi na fakt, iż ostateczna wycena dokonywana jest zwykle na podstawie kompletnego zestawu istotnych informacji, wstępna cena usługi może nie pokrywać się z ceną, na jaką opiewa faktura końcowa. Pewne widełki można znaleźć w cenniku usług armatora. Chociaż nie jest to skuteczny sposób na dokonanie konkretnych obliczeń, zapoznanie się z proponowanymi zakresami wysokości opłat pozwala przedsiębiorcom oszacować wstępnie swoje koszty. 

Proponowane ceny mogą podlegać niewielkim zmianom. W zależności od czasu trwania współpracy, ilości i typu przewożonego towaru i wielu innych czynników, możliwe jest negocjowanie warunków. Warto przy tym pamiętać także o stałych opłatach za obsługę terminalu kontenerowego THC. Stosowane są m.in. w sytuacji konieczności przeładunku lub składowania ładunku na terenie portu. Opłaty te są różne w poszczególnych portach. 

Warto mieć na uwadze, że opłata za przewóz morski ładunku jest jedynie częścią składową kosztu transportu. Należy do niej doliczyć niezbędne opłaty celno-skarbowe, czyli podatki i cło, gdy nabywca korzysta z importu. Dodatkową opłatą będzie też ubezpieczenie transportowanego ładunku – wysokość tego kosztu zależy m.in. od wartości ładunku, jego rodzaju oraz ilości.

CIF i FOB – najważniejsze podobieństwa i różnice

Dwie najpopularniejsze formy dostawy w transporcie morskim to CIF (Cost, Insurance and Freight) i FOB (Free on Board). Koszt frachtu morskiego może obciążać importera, co ma miejsce w transporcie typu FOB lub eksportera, gdy zdecydujesz się na transport typu CIF. W pierwszym przypadku nabywca jest zobowiązany uiścić stosowne opłaty takie jak koszty organizacji i realizacji transportu oraz ubezpieczenie. W transporcie CIF sprzedawca jest odpowiedzialny za wszystkie opłaty. W przypadku FOB pokrywa on jedynie koszt załadunku towaru na statek.

Koszty dodatkowe w transporcie morskim 

Po dotarciu ładunku do portu najczęściej konieczny jest dalszy transport do miejsca docelowego, czyli magazynu lub punktu odbioru. W tym celu organizowany jest przeładunek, a dalszy przewóz realizowany jest najczęściej drogą lądową. Koszt transportu kolejowego lub drogowego nie wlicza się bezpośrednio do opłat w transporcie morskim, jednak jest istotnym elementem kosztu całej dostawy.

Wszelkie opóźnienia, awarie i inne sytuacje mogą skutkować koniecznością poniesienia nieoczekiwanych wydatków. Takie ryzyko jest niestety trudne do przewidzenia, jednak warto mieć świadomość, że może się pojawić. 

Podstawowe koszty transportu morskiego mogą być powiększone w wielu sytuacjach. Przykładem są opóźnienia w odprawie celnej, które skutkują potrzebą magazynowania towarów. Powodem takiego stanu rzeczy mogą być różnego rodzaju nieprawidłowości w realizacji transportu, takie jak brak potrzebnych zezwoleń, niekompletna dokumentacja, wątpliwości dotyczące kwestii jakościowych i ilościowych ładunku. Dlatego dobra organizacja jest absolutną podstawą w transporcie. Aby zapewnić wysoką jakość obsługi, warto wybierać firmy posiadające doświadczenie w logistyce transportu morskiego.

Optymalizacja kosztów w transporcie wodnym

Koszty w transporcie morskim mogą być zoptymalizowane poprzez wybór taniego armatora lub centrum spedycyjnego, które oferuje swoje usługi w korzystnych cenach. Dobrym pomysłem jest także negocjacja ceny. Warto pamiętać, że w przypadku regularnej współpracy i przewozu większych partii ładunków importer może liczyć na korzystniejsze warunki niż ma to miejsce w przypadku pojedynczych zleceń.

W celu zoptymalizowania wysokości niektórych opłat (np. ubezpieczenia) należy porównać ze sobą różne oferty i wybrać taką, która najlepiej odpowiada potrzebom, możliwościom i oczekiwaniom importera. Kluczowe jest też zapewnienie dobrego przygotowania formalnego, by móc uniknąć nieoczekiwanych kosztów dodatkowych.

Do najważniejszych zalet transportu morskiego bez wątpienia należy jego niski koszt. Jest to możliwe dzięki ogromnej przestrzeni ładunkowej statków towarowych, rozbudowanej ofercie armatorów, doskonale rozwiniętej infrastrukturze oraz skutecznym sposobom optymalizacji procesów logistycznych. Tani fracht morski jest sposobem na to, by polscy przedsiębiorcy mogli rozwijać swój biznes z wykorzystaniem produktów, materiałów i towarów importowanych z Chin czy z USA.