Pakiet Mobilności 2024 wprowadza istotne zmiany rzutujące na funkcjonowanie firm transportowych w całej Europie. Nowe przepisy obejmują takie dziedziny jak wynagrodzenie dla kierowców, zasady kabotażu, tranzytu czy wymiany tachografów. Przeczytaj i sprawdź, jak zmiany z Pakietu Mobilności 2024 wpłynął na biznes transportowy!
Czym jest Pakiet Mobilności i od kiedy obowiązuje?
Wprowadzenie Pakietu Mobilności w 2020 roku wprowadziło szereg zmian i regulacji dla pracy kierowców i organizacji działań firm transportowych na rynku międzynarodowym. Źródłem zmian jest Unia Europejska, a celem – regulacja transportu drogowego na terenie krajów członkowskich. Co to Pakiet Mobilności? To przepisy prawne wprowadzane stopniowo dla transportu międzynarodowego.
Warto poznać jakie zmiany Pakiet Mobilności wprowadził przez ostatnie lata.
- Lipiec 2020. To pierwsza faza Pakietu Mobilności, która przyniosła następujące zmiany:
- Czas odpoczynku. Kierowcy mogą teraz odbyć dwa skrócone tygodniowe odpoczynki z rzędu, pod warunkiem że w ciągu trzech kolejnych tygodni odbędą odpoczynek regularny.
- Powrót do bazy. Przewoźnicy muszą organizować pracę tak, aby kierowcy mieli możliwość powrotu do bazy lub miejsca zamieszkania przynajmniej raz na cztery tygodnie.
- Delegowanie kierowców. Wprowadzono przepisy dotyczące płac i warunków pracy kierowców delegowanych w inne kraje Unii Europejskiej. Kierowcy muszą otrzymywać wynagrodzenie zgodne z płacą minimalną obowiązującą w kraju, w którym pracują.
- Luty 2022. Oto kilka przepisów, które zaczęły obowiązywać przy zmianach w lutym 2022 roku:
- Powroty pojazdów do kraju rejestracji. Każdy pojazd musi wracać do kraju, w którym jest zarejestrowany, co najmniej raz na osiem tygodni. Ta zasada ma na celu zapobieganie nielegalnym praktykom kabotażowym.
- Ograniczenia kabotażu. Nałożono ograniczenia dotyczące liczby operacji kabotażowych, które mogą być wykonane w ciągu siedmiu dni na terenie jednego kraju. Po trzech operacjach kabotażowych w danym państwie kierowca musi odczekać cztery dni przed wykonaniem kolejnej.
Nowe przepisy Pakietu Mobilności 2024 – jakie zmiany dla kierowców?
Pakiet Mobilności 2024 przynosi istotne zmiany dla transportu międzynarodowego. Nowe przepisy mają na celu dalszą poprawę warunków pracy i odpoczynku kierowców. A od kiedy obowiązuje Pakiet Mobilności? Jego wprowadzenie jest zaplanowane na 31.12.2024, więc zacznie obowiązywać w praktyce od 2025 roku.
Nowe przepisy Pakietu Mobilności w 2024 roku wprowadzają następujące regulacje.
- Tachografy drugiej generacji.
- Od 2025 roku Pakiet Mobilności dla kierowców wprowadza obowiązek korzystania z tachografów nowej generacji, które automatycznie będą rejestrować przekraczanie granic oraz czas pracy. Tachografy te mają na celu lepsze monitorowanie zgodności z przepisami dotyczącymi czasu jazdy i odpoczynku.
- Zmiany w wynagrodzeniu kierowców.
- Kierowcy wykonujący przewozy kabotażowe i cross-trade (operacje transgraniczne) muszą otrzymywać wynagrodzenie zgodne z przepisami kraju, w którym pracują. Polscy kierowcy pracujący za granicą nie mogą mieć do wynagrodzenia wliczonych diet ani ryczałtów. Wynagrodzenie musi być zgodne z lokalnymi układami zbiorowymi.
- Zmiany w kabotażu.
- Europejski pakiet mobilności wprowadza bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące kabotażu. Kierowcy mogą teraz wykonać maksymalnie trzy operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni w jednym kraju. Po wykonaniu tych operacji muszą odczekać co najmniej cztery dni, zanim będą mogli wykonać kolejne przewozy kabotażowe na terenie tego samego państwa.
- Czas pracy i odpoczynku.
- Kierowcy muszą odbyć odpoczynek tygodniowy poza kabiną pojazdu, korzystając z odpowiednio wyposażonych miejsc odpoczynku, co ma na celu poprawę komfortu pracy. Muszą też co najmniej raz na 4 tygodnie wrócić do bazy lub swojego miejsca zamieszkania.
- Zmiany w przepisach delegowania kierowców.
- Pracodawcy muszą zgłaszać delegowanych kierowców do systemu IMI. Służy on do wymiany informacji między krajami UE. Kierowca delegowany musi mieć przy sobie zgłoszenie z kodem QR, które będzie wymagane podczas kontroli.
- Konieczność zgłaszania kierowców do systemu IMI oraz monitorowania ich czasu pracy i odpoczynku wymaga od firm dodatkowych nakładów pracy administracyjnej. Nieprzestrzeganie tych obowiązków grozi wysokimi karami.
Europejski Pakiet Mobilności – co oznacza dla przedsiębiorców?
Zmiany wprowadzone z początkiem 2025 roku oznaczają nowe obowiązki dla firm transportowych. Pakiet Mobilności dla kierowców ciężarówek oznacza lepsze warunki pracy, dla przedsiębiorców – zwiększone koszty, ale też kilka korzyści.
Zacznijmy od tego, że dostosowanie warunków płac do stawek międzynarodowych oznacza zwiększenie kosztów operacyjnych. Od teraz przedsiębiorcy nie mogą wliczać diet i ryczałtów do płacy, a zamiast tego dopasować jej wysokość do minimalnych wynagrodzeń w kraju, którym kierowca wykonuje pracę. Również zmiany tachografów przynoszą dodatkowe koszty. Nowy Pakiet Mobilności wprowadza tachografy drugiej generacji, które automatycznie rejestrują przekraczanie granic i czas pracy. Kolejna zmiana obejmuje procesy logistyczne. Od 2025 roku będzie można wykonać mniej operacji kabotażowych w ciągu 7 dni, co zmieni sposób planowania zleceń i ich realizacji za granicą.
Oprócz tego przedsiębiorcy muszą być przygotowani na zwiększenie zakresu czasowego kontroli. Zostaje on zwiększony z 28 do 56 dni, co daje większe możliwości do weryfikacji poprawności podejmowanych działań przez przedsiębiorców.
Czy Pakiet Mobilności wpływa na transport krajowy?
Mimo że pakiet mobilności wpływa najbardziej na transport międzynarodowy, jego przepisy będą też obowiązywały dla przewoźników krajowych. Jedna z istotniejszych zmian to czas pracy i odpoczynku. Zarówno kierowcy międzynarodowi, jak i krajowi są zobowiązani do odbywania regularnych odpoczynków tygodniowych (co najmniej 45 godzin). Zabronione jest ich odbywanie w kabinie pojazdu, a zamiast tego należy zorganizować odpowiednie zakwaterowanie.
Pakiet Mobilności wpływa na transport krajowy również pod względem konieczności instalacji tachografów. Chodzi o przepisy dotyczące inteligentnych tachografów drugiej generacji. Monitorują one nie tylko przekroczenie granicy (przydatne w transporcie międzynarodowym), ale też czas pracy, przerwy i dodatkowe dane przydatne do monitorowania pracy kierowców. Nawet starsze pojazdy będą musiały mieć tachografy piątej generacji (tachografy inteligentne II generacji), co umożliwi lepszą kontrolę pracy kierowców.
Nie daj się zaskoczyć zmianom z Pakietu Mobilności!
Prowadzisz działalność przewozową? Jeśli szukasz partnera, który pomoże Ci dostosować się do nowych przepisów oraz sprawnie zarządzać międzynarodowymi operacjami logistycznymi, skorzystaj z usług RRAS. Od lat działamy na rynku międzynarodowym i zapewniamy kompleksowe wsparcie w zakresie transportu i logistyki. Nasze operacje zawsze są zgodne z najnowszymi regulacjami i zoptymalizowane dla uzyskania najlepszych wyników. Zaufaj profesjonalistom już dziś, którzy pomogą Ci sprostać wyzwaniom Pakietu Mobilności!