Aktualności

Transport FTL – czym jest transport całopojazdowy i ładunki FTL?

21 grudnia 2024

Transport całopojazdowy to sposób przewozu ładunków z wykorzystaniem całej przestrzeni ładunkowej naczepy. Czym dokładnie charakteryzuje się ten rodzaj transportu? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat organizacji transportu FTL.

Czym jest FTL – transport całopojazdowy?

Transport FTL (Full Truck Load) to określenie stosowane w przypadku transportu całopojazdowego. Ten typ transportu charakteryzuje się wykorzystywaniem całej lub prawie całej dostępnej przestrzeni ładunkowej pojazdu. Jest ona przeznaczona na towar od jednego nadawcy, który trafia bezpośrednio do odbiorcy.

W związku ze specyfiką przewozu, minimalizuje się liczbę postojów i nie występują przeładunki, co znacznie skraca czas dostawy. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne zaplanowanie terminu odbioru. Transport zajmujący cały pojazd charakteryzuje się więc znaczną szybkością i bezpieczeństwem. Wybór takiej opcji pozwala dopasować harmonogram dostaw do indywidualnych potrzeb danego klienta.

Rodzaje ładunków w transporcie całopojazdowym

Transport FTL odbywa się z punktu A do punktu B, np. z portu do magazynu klienta lub między magazynami. Z uwagi na specyfikę tego rodzaju przewozu najczęściej dotyczy on artykułów spożywczych o krótkim okresie przydatności, sprzętów i urządzeń, towarów delikatnych, materiałów budowlanych, a także innych ładunków o dużej masie i znacznych rozmiarach.

FTL stosuje się zarówno w przypadku regularnych dostaw, jak i zaspokojenia okazjonalnych potrzeb przetransportowania dużego ładunku między dwoma punktami. Transport całopojazdowy sprawdza się wtedy, gdy nadawca potrzebuje przewieźć dużą liczbę towarów w krótkim czasie. Ładunek może być jednorodny lub różnorodny. Cechą wspólną przedmiotów znajdujących się w pojeździe są miejsca nadania i odbioru.

Jakie pojazdy używane są do transportu FTL?

Auta służące do transportu całopojazdowego muszą charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Konstrukcja pojazdu i wielkość powierzchni ładunkowej muszą umożliwiać przewóz towarów o określonej masie i objętości. W celu zoptymalizowania tego typu transportu stosuje się zróżnicowane pojazdy, które zapewniają wystarczającą ilość miejsca. Standardowa naczepa FTL ma ponad 13 m długości, 2,5 m szerokości oraz około 3 m wysokości. Jej kubatura wynosi około 100 m3, a udźwig może wynosić nawet 24 tony.

Obowiązki spedytora FTL

Profesjonalny spedytor FTL zajmuje się obsługą frachtów całopojazdowych. Na podstawie informacji od klientów osoba zarządzająca spedycją organizuje transport, czyli dopasowuje pojazdy z floty do ładunków. Po potwierdzeniu planowanego sposobu transportu przez klienta rozpoczyna się proces realizacji przewozu towarów.

Jeśli chodzi o transport FTL, spedycja jest dość prostym zadaniem, wymaga jednak spełnienia kilku istotnych formalności. Zalicza się do nich m.in. sporządzenie niezbędnej dokumentacji, czyli listu przewozowego CMR krajowego lub międzynarodowego i dokumentów dotyczących ładunku.

W przypadku transportu międzynarodowego do obowiązków spedytora należy też kontakt z agencją celną. Gdy ładunek musi pokonać długą trasę, konieczna jest też weryfikacja czasu pracy kierowców.

Sposób ułożenia towarów w transporcie FTL

Ładunek całopojazdowy wymaga optymalnego sposobu ułożenia przewożonego towaru. Prawidłowa metoda zagospodarowania przestrzeni ładunkowej w poziomie i pionie zapewnia efektywne wykorzystanie dostępnej kubatury i bezpieczeństwo towaru w czasie transportu. Popularnym rozwiązaniem jest umieszczenie ładunku na europaletach lub w big-bagach. Inną opcją jest ułożenie go w skrzyniach lub kontenerach.

Wykorzystanie FTL w transporcie i najważniejsze korzyści

FTL stosowany jest wtedy, gdy ładunek ma zostać przewieziony bez zbędnych opóźnień. Ma to duże znaczenie w przypadku transportu towarów o określonym terminie przydatności. Stosuje się go także podczas przewozu produktów delikatnych i wrażliwych na uszkodzenia w transporcie.

Brak przeładunków sprzyja zachowaniu integralności ładunku i pomaga uniknąć przypadkowego zgniecenia lub upadków. Ładunek FTL to także urządzenia o dużej masie i wielkości (np. sprzęt AGD). W takich sytuacjach przewóz całopojazdowy okazuje się być znacznie bardziej korzystny niż transport drobnicowy.

Z uwagi na fakt, iż cały towar w transporcie FTL pochodzi od jednego klienta i trafia do jednego miejsca, przygotowanie procedury logistycznej jest stosunkowo proste. Kolejną zaletą jest skrócenie czasu transportu. Jest to możliwe dzięki opracowaniu jednej, optymalnej trasy oraz braku dodatkowych postojów potrzebnych do rozładunku, ponieważ cały towar trafia do jednego miejsca.

Przewozy całopojazdowe – wady

Z uwagi na to, że nadawca musi zapłacić koszt załadunku całej powierzchni ładunkowej, opłaca się to jedynie wtedy, gdy rzeczywiście jego towar zajmuje tak znaczną powierzchnię. Klient wynajmuje cały pojazd, a stopień jego wypełnienia nie wpływa na obniżenie kwoty usługi. Dlatego trzeba zaznaczyć, iż cena transportu może okazać się niewspółmierna z ilością przewożonego towaru. Z oczywistych względów ten typ transportu warto wybierać jedynie wtedy, gdy rzeczywista masa lub objętość ładunku bezwzględnie wymaga takich rozwiązań.

Koszt przewozów FTL

Gdy mowa o frachcie FTL, transport jest rozwiązaniem droższym niż transport drobnicowy. Koszt tej usługi zależy od rodzaju ładunku, jego wielkości i masy całkowitej, długości trasy i planowanego czasu doręczenia towaru. Zleceniodawca płaci za zdolność załadowczą, czyli całą pojemność powierzchni ładunkowej pojazdu. Dlatego największe korzyści dla przedsiębiorcy mają miejsce wtedy, gdy optymalnie dopasuje się wielkość naczepy pojazdu do kubatury całego towaru.

Profesjonalne usługi transportowe obejmujące transport całopojazdowy to sposób na optymalizację kosztów i czasu dostawy towarów. Dodatkowa korzyść to ograniczenie ryzyka uszkodzenia. W tym przypadku towar trafia bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy. Transport FTL jest często wybierany przez klientów firm spedycyjnych transportujących artykuły spożywcze, towary delikatne oraz ładunki o dużym gabarycie lub masie.