Transport morski jest alternatywą dla transportu lotniczego. Odbywa się na dużych odległościach, jest niedrogi i stosunkowo bezpieczny. Prezentujemy najważniejsze zalety transportu wodnego. Dzięki nim od lat cieszy się on dużym zainteresowaniem polskich importerów i eksporterów.
Najważniejsze zalety transportu morskiego
Wśród kluczowych zalet transportu morskiego klienci korzystający z tego rozwiązania wymieniają niski koszt, duży asortyment importowanych towarów oraz niski stopień ryzyka. Mimo istotnych wad transportu morskiego, jest on współcześnie bardzo chętnie wykorzystywany przez polskich i zagranicznych importerów.
Co ważne, transport morski w Polsce prezentuje obecnie wyraźny wzrost udziału importu towarów. Realizacja zamówień tą drogą jest dla przedsiębiorców szansą na zaoferowanie klientom produktów pochodzących m.in. z Chin i USA. Zaletą importu jest rozbudowanie asortymentu o towary niedostępne w Polsce oraz tańsze odpowiedniki innych produktów.
Transport morski zyskuje na popularności jako tania alternatywa dla importu towarów między państwami. Liczne zalety ma także eksport towarów za granicę drogą morską. Niski koszt wysyłki oraz możliwość pozyskania kontrahentów spoza UE to szansa na rozwój biznesu i zwiększenie bazy odbiorców.
Charakterystyka statków transportowych – przestrzeń załadunkowa
Czynnikiem, który wpływa na opłacalność ekonomiczną transportu morskiego jest duża przestrzeń załadunkowa statków towarowych. W związku z tym jednorazowo można na nich przewozić znaczne ilości ładunków, co przekłada się na zmniejszenie kosztów jednostkowych. W statkach kontenerowych i drobnicowych towary są zabezpieczone w czasie transportu. Różne sposoby składowania umożliwiają optymalne wykorzystanie miejsca. Duża przestrzeń załadunkowa umożliwia też transport morski ponadgabarytowy, m.in. przewóz maszyn czy elementów konstrukcyjnych, co byłoby niemożliwe lub nieopłacalne w przypadku innych środków transportu.
Czas trwania transportu morskiego
Z uwagi na duży zasięg statku transportowego w transporcie morskim realizowane są bardzo odległe trasy. Ma to odzwierciedlenie m.in. w terminach realizacji zamówień, co stanowi pewne wyzwanie dla zamawiających. Wobec tego, wiele osób zadaje sobie pytanie: ile trwa transport morski? Zależy to od wielu czynników. Przede wszystkim ważna jest odległość, jaką musi pokonać statek towarowy.
Równie istotne jest określenie rzeczywistej daty pakowania i wysyłki zamówienia. Na ewentualne opóźnienia dostawy mogą wpływać terminy świąt narodowych i religijnych celebrowanych w państwie, z którego nadawana jest przesyłka. W okresach o zwiększonej intensywności realizacji zamówień (np. w okresie okołoświątecznym) może dojść do niespodziewanych opóźnień w dostawie.
Przykładowo, średnio transport morski na trasie Chiny-Polska wynosi 4 tygodnie, jednak czas ten może ulec wydłużeniu. Należy to wziąć pod uwagę, planując uzupełnianie zapasów. Wymaga to od importera umiejętnego planowania łańcucha dostaw w celu zapewnienia ciągłości sprzedaży lub produkcji z wykorzystaniem elementów pochodzących od zagranicznych dostawców.
Różnorodność przewożonych towarów
Kolejnym argumentem przemawiającym za wyborem spedycji morskiej jest ogromna różnorodność importowanych towarów. Można w ten sposób przewozić żywność, odzież, elektronikę, zabawki, maszyny, opony. Jest to także transport morski pojazdów, surowców i półproduktów, produktów sypkich, cieczy itd. Jest to możliwe dzięki dużej dostępności produktów u eksporterów i z wykorzystania licznych typów statków w transporcie morskim.
Środki transportu we frachcie morskim
Do najczęściej wybieranych środków transportu we frachcie należą statki drobnicowe przeznaczone do transportu drobnicy, czyli pojedynczych ładunków łączonych w pakiety.
Oprócz tego często spotyka się statki masowe do przewozu ładunków sypkich takich jak zboża czy węgiel. Realizacja takich zamówień pozwala na import tańszych surowców z odległych krajów.
Kolejnym typem statku stosowanym w transporcie morskim są kontenerowce. Są to statki transportowe, na których przewożone są kontenery z ładunkiem. Kontenery mogą być następnie przewożone drogą lądową za pomocą specjalnych naczep lub w transporcie kolejowym, pociągami przystosowanymi do transportu kontenerów. Metalowe kontenery zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem i zgubieniem od momentu załadunku aż do ostatecznego rozładunku w miejscu docelowym.
Nowoczesna infrastruktura portowa
W Polsce niesłabnące zainteresowanie importem towarów drogą morską skutkuje wieloma inwestycjami realizowanymi w miejscach, gdzie infrastruktura portowa jest intensywnie eksploatowana. Największe porty: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście i Szczecin to dynamicznie rozwijające się miejsca. Inwestycje obejmują udogodnienia do przeładunku kontenerów, produktów sypkich oraz unowocześnianie innych elementów infrastruktury, by przystosować je do wymogów związanych z intensywnym użytkowaniem. Łatwe połączenie transportu morskiego z transportem kolejowym i drogowym to sposób na usprawnienie i skrócenie całego procesu logistycznego.
Zalety transportu morskiego obejmują też bezpieczeństwo i stosunkowo małe prawdopodobieństwo zniszczenia czy zgubienia się towaru. Wynika to ze specyfiki opakowań, w których transportowane są ładunki, a także z wyposażeniem jednostek morskich stosowanych do przewozu tych towarów.
Kompleksowa obsługa firm logistycznych
Realizacja transportu międzynarodowego drogą morską wymaga często dodatkowych nakładów pracy przy obsłudze celno-skarbowej. Z pomocą przedsiębiorstw logistycznych formalności te obsługiwane są szybko i profesjonalnie. Dzięki fachowej logistyce realizowanej na wysokim poziomie transport morski w Polsce należy do najchętniej stosowanych sposobów importu i eksportu.
Zalety transportu morskiego takie jak aspekty ekonomiczne, duża ładowność statków i możliwość importu towarów niedostępnych w Polsce to kwestie doceniane przez rodzimych przedsiębiorców. W związku z powyższym wybór profesjonalnej firmy logistycznej realizującej fracht morski może stać się czynnikiem wspomagającym rozwój Twojego biznesu.