Artykuły

Bezpieczeństwo transportu morskiego w logistyce

15 kwietnia 2025

Wybór skutecznych strategii zarządzania ryzykiem w transporcie morskim jest niezwykle istotny z punktu widzenia importera, armatora i firmy logistycznej. Kwestia bezpieczeństwa w transporcie towarów jest jednym z najważniejszych elementów dostawy, dlatego warto starannie zaplanować cały proces. Wyjaśniamy, co trzeba wziąć pod uwagę podczas realizacji dostawy towarów drogą morską.

Bezpieczeństwo w transporcie morskim – najważniejsze kwestie 

Tematy związane z bezpieczeństwem w transporcie są wyjątkowo ważne z punktu widzenia nabywcy oraz armatora. W pierwszym przypadku celem jest dążenie do ograniczenia ryzyka straty w towarze, które mogą wynikać z uszkodzeń opakowań i ładunków. Takie sytuacje mogą mieć miejsce na dowolnym etapie przewozu. Transportowane produkty są szczególnie narażone na uszkodzenie w czasie magazynowania, załadunku, transportu i rozładunku. Ryzyko to występuje w przypadku każdego środka transportu, jednak warto zauważyć, że fracht morski należy do stosunkowo bezpiecznych form transportu.

Podczas przewozu statkiem towarowym prawdopodobieństwo uszkodzenia ładunku jest relatywnie niewielkie. Wynika to z faktu, iż zazwyczaj towary na jednostkach pływających są umieszczane w skrzyniach, beczkach itd. To zmniejsza ryzyko poważnych uszkodzeń mechanicznych. Obecność różnego rodzaju kontenerów to także czynnik ograniczający prawdopodobieństwo zgubienia się pojedynczych ładunków. Niewielka liczba przeładunków sprzyja zachowaniu integralności ładunku i znacząco ogranicza ryzyko uszkodzeń.

Co wpływa na bezpieczeństwo transportu morskiego?

Tak samo jak w innych typach transportu, we frachcie morskim załadunek i rozładunek należą do etapów, które generują największe ryzyko związane z prawdopodobieństwem uszkodzenia lub zgubienia towarów. Podczas przewozu transport jest także narażony na różne niebezpieczeństwa. Istotne czynniki wpływające na bezpieczeństwo ładunków w czasie frachtu to m.in. czynniki atmosferyczne. Statki podczas pokonywania znacznych odległości mogą trafić na niesprzyjającą pogodę. 

Zdarzają się także trudne do przewidzenia sytuacje takie jak awarie i wypadki. Bezpieczeństwo transportu statkiem jest jednak określane jako dość wysokie z uwagi na incydentalny charakter takich wydarzeń. W porównaniu z częstotliwością wypadków w ruchu drogowym, lotniczym czy kolejowym, ryzyko niebezpiecznych zdarzeń w transporcie morskim jest wyjątkowo niskie.

Jak zapewnić bezpieczeństwo w transporcie, spedycji i logistyce?

Chociaż bezpieczeństwo transportu wodnego jest dość duże, można je dodatkowo zwiększyć. Pomaga to ograniczyć negatywne skutki wydarzeń losowych oraz uniknąć powstania szkody w określonych sytuacjach. Bezpieczeństwo w transporcie można zwiększyć poprzez podejmowanie działania takiego jak:

  • udział w szkoleniach i podnoszenie kwalifikacji pracowników armatora i centrum logistycznego,
  • dbałość o infrastrukturę i środki transportu (w tym sprawność techniczną i odpowiednie wyposażenie statków oraz portów),
  • stosowanie oznakowań i zabezpieczeń transportowanych ładunków,
  • wykup dodatkowego ubezpieczenia dla przewożonych towarów,
  • korzystanie z nowoczesnych rozwiązań w logistyce,
  • korzystanie ze sprzętu ułatwiającego załadunek i rozładunek,
  • monitorowanie etapów transportu wodnego.

Czynności te wykonywane są przez armatorów, logistyków i samych importerów. Mają na celu zmniejszenie konsekwencji nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą mieć miejsce podczas przewożenia ładunków statkami. Warto przy tym podkreślić, że wybór profesjonalnej firmy realizującej transport morski znacznie zmniejsza ryzyko ewentualnych strat. Wynika to z dużego doświadczenia, jakim dysponują takie przedsiębiorstwa. 

Standardy bezpieczeństwa w transporcie wodnym

Standardy bezpieczeństwa w transporcie określają m.in. dyrektywy i rozporządzenia UE. Sprzyjają one przeciwdziałaniu wypadków oraz utrzymaniu bezpieczeństwa na morzu w celu ochrony środowiska naturalnego.

Specjalne środki bezpieczeństwa w transporcie morskim

Nieograniczony asortyment przedmiotów i substancji transportowanych drogą morską niesie ze sobą konieczność zastosowania specjalnych środków bezpieczeństwa. Dotyczy to m.in. odpowiedniego sposobu zabezpieczenia ładunku przed uszkodzeniem. W tym celu stosuje się przede wszystkim odpowiednie kontenery dostosowane do wymagań bezpieczeństwa.

Niezwykle istotne jest nie tylko zapewnienie odpowiednich warunków transportowanym ładunkom, ale też troska o prawidłowe oznakowanie towarów. Takie działanie pozwala lepiej zarządzać ryzykiem związanym z transportem. Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa identyfikacja ładunków. 

Transport towarów niebezpiecznych 

Towary niebezpieczne takie jak substancje chemiczne stałe, płynne i gazowe, radioaktywne, toksyczne, odpady itd. muszą być transportowane zgodnie z przepisami krajowymi i międzynarodowymi. Regulacje prawne dotyczące tego typu transportu zawarte są w Ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych oraz w konwencji SOLAS odnoszącej się do bezpieczeństwa życia na morzu. 

Bezpieczeństwo przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie morskim można zapewnić przede wszystkim poprzez stosowanie odpowiednich opakowań oraz jednoznaczne ich oznakowanie. Ma to przeciwdziałać skażeniu środowiska i jest elementem prewencji przeciwko zanieczyszczeniu powietrza i wód. Przestrzeganie tych przepisów sprzyja nie tylko ochronie przewożonych towarów, ale też ochronie środowiska. 

Niebezpieczne substancje znajdujące się na statku muszą zostać odpowiednio sklasyfikowane i posiadać pełną dokumentację. Ich transport powinien zostać zgłoszony, co skutkuje uzyskaniem pozwolenia na przewóz. 

Fracht morski jest uznawany za jeden z bezpieczniejszych typów transportu. Mniejsze ryzyko wypadku lub awarii oraz relatywnie niewielkie prawdopodobieństwo uszkodzenia lub zgubienia ładunku to czynniki, które przemawiają za tym, że ten rodzaj transportu cieszy się niesłabnącym zaufaniem importerów. Kwestie bezpieczeństwa regulowane są przepisami prawa unijnego i międzynarodowego, co pozwala na zachowanie wysokich standardów w transporcie wodnym.