Artykuły

Ubezpieczenie transportowe – jaka jest cena i forma ubezpieczenia ładunku w transporcie

07 marca 2025

Ubezpieczenie transportowanych ładunków to jeden ze sposobów na uniknięcie finansowych skutków uszkodzenia lub utraty towarów w transporcie. Dlatego wiele osób i przedsiębiorstw korzysta z tej możliwości i wykupuje dodatkowe ubezpieczenie. Sprawdź, ile możesz zapłacić za ubezpieczenie, od czego zależy jego wysokość i poznaj różne formy ubezpieczenia w transporcie krajowym i międzynarodowym.

Rola i skutki wykupu ubezpieczenia transportowego

W transporcie ubezpieczenia pozwalają uzyskać ochronę ubezpieczeniową. Obejmują roszczenia lub zobowiązania finansowe wobec ubezpieczyciela. Dokonanie wykupu dodatkowego ubezpieczenia transportowanego ładunku przez właściciela tego towaru wiąże się z dodatkowymi opłatami. Zakup ubezpieczenia w transporcie może być też realizowany przez przewoźnika lub spedytora. 

Fakt transportowania ładunków należących do klientów sprawia, że przewoźnicy i spedytorzy są odpowiedzialni za bezpieczeństwo towarów od momentu załadunku do chwili rozładunku. Ubezpieczenie ładunku na czas transportu stosuje się w celu wynagrodzenia strat spowodowanych uszkodzeniem, zniszczeniem lub zgubieniem przewożonych towarów.

Ubezpieczenia pełnią rolę zabezpieczenia finansowego w spedycji. Podczas transportu może dojść do sytuacji losowych, które będą skutkować powstaniem strat. Dzięki posiadaniu ważnej polisy ubezpieczeniowej to ubezpieczyciel, a nie przewoźnik będzie zobowiązany uiścić zobowiązania finansowe wynikające z tej sytuacji.

Ubezpieczenie towaru w transporcie – cena 

Ceny na rynku ubezpieczeń są mocno zróżnicowane. Z uwagi na wiele czynników wpływających na ostateczną kwotę rat polisy oraz na oferty różnych ubezpieczycieli, trudno jest jednoznacznie podać cenę polisy. Ubezpieczenie transportowe OC przewoźnika może kosztować między kilkaset a kilka tysięcy zł rocznie. Z kolei składki OC od licencji wynoszą już od kilkudziesięciu zł za rok.

Czynniki wpływające na cenę ubezpieczenia

Ubezpieczenie towaru w transporcie może być dostępne w różnych cenach. Na ostateczną wysokość składek wpływa przede wszystkim suma gwarancyjna, która powinna wynosić około 100% wartości ładunku. Znaczenie ma także zasięg transportu. W transporcie krajowym ceny są zazwyczaj niższe niż w przypadku transportu międzynarodowego.

Wysokość ubezpieczenia ładunków w transporcie zależy też od samego ładunku, a dokładniej od rodzaju transportu, rodzaju ładunku oraz wartości przewożonych towarów. W przypadku ubezpieczeń flotowych koszt ubezpieczenia pojazdów może być nieco niższy, gdy flota składa się z dużej liczby samochodów. Firmy mogą wtedy liczyć na korzystne zniżki w ramach negocjowanej oferty.

Prawo i ubezpieczenia w transporcie

Prawo transportowe reguluje kwestie dotyczące transportu. W kodeksie cywilnym znajduje się zapis, iż ładunek musi zostać dostarczony odbiorcy w stanie niepogorszonym, wolnym od wad. Przy odbiorze nabywca poświadcza ten fakt swoim podpisem lub sporządzany jest protokół, jeśli stan ładunku budzi zastrzeżenia odbiorcy.

Chociaż ubezpieczenia transportowe nie są wymagane prawem, wielu przewoźników i spedytorów chętnie korzysta z tej możliwości. Wykupienie polisy ubezpieczeniowej jest korzystne dla wszystkich stron – zarówno dla firm świadczących usługę transportową, jak i dla ich klientów. 

Ubezpieczenia w spedycji pokrywają różne szkody, które mogą powstać na dowolnym etapie transportu: podczas załadunku i rozładunku, umieszczania ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu, zabezpieczania przewożonego towaru oraz przeładunku na trasie. Ubezpieczeniem objęte jest powstanie ewentualnej szkody w ładunku (np. przez zgniecenie przez inny ładunek), szkody transportowej (powstałej np. w wyniku niedostosowania prędkości jazdy do warunków na drodze) lub utraty ładunku (np. w wyniku zagubienia lub kradzieży). Umowa polisy ubezpieczeniowej dokładnie określa odpowiedzialność poszczególnych stron za straty powstałe w czasie transportu.

Rodzaje ubezpieczeń w transporcie

Warto wiedzieć, że istnieją różne rodzaje ubezpieczeń w transporcie drogowym krajowym:

  • OC przewoźnika,
  • OC spedytora,
  • ubezpieczenie mienia w transporcie.

Firmy świadczące usługi transportowe zazwyczaj dysponują odpowiednim ubezpieczeniem. Jest to związane ze standardowym poziomem ryzyka strat finansowych podczas wykonywania przewozu dóbr. Ubezpieczenia w transporcie i spedycji pozwalają na przeniesienie odpowiedzialności finansowej za szkody powstałe w czasie transportu na ubezpieczyciela. Pozwala to uniknąć przykrych konsekwencji ewentualnych uszkodzeń, strat czy zgubienia towarów. 

Ubezpieczenie mienia w transporcie nazywane ubezpieczeniem Cargo dotyczy transportowanego towaru. Działa od momentu załadunku do chwili rozładunku. Obejmuje szkody powstałe w tym czasie w wyniku zdarzeń losowych. Obowiązuje na terenie kraju (ubezpieczenie Cargo krajowe) i poza jego granicami (Cargo międzynarodowe).

Oprócz tego każdy przewoźnik musi posiadać ubezpieczenia do uzyskania licencji przewoźnika drogowego, ubezpieczenia flotowe pojazdów i ubezpieczenia pracowników, czyli kierowców. Dzięki temu roszczenia o odszkodowania, gdy w przypadku niespodziewanych sytuacji szkody poniosły osoby trzecie, mogą być kierowane do ubezpieczyciela.

Różne rodzaje transportu i ubezpieczenia – transport drogowy, kolejowy i morski

Transport drogowy, kolejowy i morski to popularne rodzaje transportu krajowego i międzynarodowego. Poszczególne rodzaje transportu wymagają konkretnych rozwiązań w kwestii ubezpieczenia. Forma ubezpieczenia w transporcie morskim najczęściej przedstawia się w taki sposób, że umowę z ubezpieczycielem podpisuje sprzedający. Popularnym ubezpieczeniem dla transportu kontenerów jest CIF Incoterms. W transporcie kolejowym jest to ubezpieczenie Cargo przewoźnika, OC spedytora oraz casco taboru kolejowego.

Ubezpieczenie transportowe pozwala na zmniejszenie strat finansowych spowodowanych uszkodzeniami ładunku. Wykupienie polisy OC dla przewoźnika lub spedytora, a także ubezpieczenie mienia w transporcie to bardzo ważne czynniki wpływające na zmniejszenie ryzyka konsekwencji finansowych strat poniesionych w czasie transportu.